INFORMACJE OGÓLNE
Opis Projektu Budzik na rok 2014

Miejski O┼Ťrodek Pomocy Spo┼éecznej w Ozorkowie ul. Stypu┼ékowskiego 1 ponownie przyst─ůpi┼é do realizacji projektu systemowego ÔÇ×BUDZIKÔÇŁ wsp├│┼éfinansowanego przez Uni─Ö Europejsk─ů ze┬á┬á ┼Ťrodk├│w Europejskiego Funduszu Spo┼éecznego w ramach Poddzia┼éania 7.1.1 Rozw├│j i upowszechnianie aktywnej integracji przez o┼Ťrodki pomocy spo┼éecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapita┼é Ludzki.

Za┼é─ůcznik Nr 1 do uchwa┼éy nr LIV/448/14 Rady Miejskiej w Ozorkowie z dnia 29.05.2014r. w sprawie zapewnienia w 2014r ┼Ťrodk├│w na realizacj─Ö Projektu pod nazw─ů ÔÇ×BUDZIK ze ┼Ťrodk├│w Europejskiego Funduszu Spo┼éecznego w ramach Poddzia┼éania 7.1.1 Rozw├│j i upowszechnianie aktywnej integracji przez o┼Ťrodki pomocy spo┼éecznej.Na realizacj─Ö projektu w 2014r.przewidziano kwot─Ö ┬á464.702,00 z┼é z kt├│rej wk┼éad w┼éasny stanowi 48.793,71z┼é.

 Cel główny projektu

Rozw├│j aktywnej integracji w┼Ťr├│d 63 os├│b (36k/27M),klient├│w MOPS w Ozorkowie oraz upowszechnianie pracy socjalnej w okresie od 01.01.2014r. do 31.12.2014r.

Cele szczegółowe projektu

Wzrost potencja┼éu spo┼éeczno-zawodowego uczestnik├│w projektu przyczyniaj─ůcych si─Ö do powrotu na rynek pracy i ┼╝ycia spo┼éecznego. Zwi─Ökszenie potencja┼éu kadrowego MOPS.
Poprawa sytuacji materialno-bytowej poprzez wsparcie finansowe uczestnik├│w projektu. Wzrost poziomu integracji uczestnik├│w projektu i ich otoczenia w wyniku realizacji dzia┼éa┼ä o charakterze ┼Ťrodowiskowym.

UCZESTNICY

Dzia┼éania skierowane b─Öd─ů do 63 os├│b zagro┼╝onych wykluczeniem spo┼éecznym korzystaj─ůcych z pomocy spo┼éecznej MOPS b─Öd─ůcych w wieku aktywno┼Ťci zawodowej (15-64).Wszyscy UP po raz pierwszy bior─ů udzia┼é w projekcie. MOPS dzia┼éa w porozumieniu z PUP w Zgierzu. B─Öd─ů to osoby bezrobotne , d┼éugotrwale bezrobotne ,nieaktywne zawodowo, na og├│┼é z wykszta┼éceniem podstawowym ,a brak kwalifikacji zawodowych utrudnia im znalezienie pracy, dlatego poprzez udzia┼é w projekcie mog─ů zdoby─ç niezb─Ödne uprawnienia do wykonywania zawodu. Zatem zaplanowane w projekcie dzia┼éania typu wsparcie psychologiczne ,poradnictwo prawne czy doradztwo zawodowe b─Öd─ů pozytywnie wp┼éywa┼éy na zmian─Ö mentaln─ů.

DZIAŁANIA

I. AKTYWNA INTEGRACJA to zesp├│┼é instrument├│w o charakterze aktywizacyjnym spo┼Ťr├│d trzech grup aktywizacji :zawodowej, edukacyjnej, i spo┼éecznej. W ramach wymienionych grup realizowane b─Öd─ů nast─Öpuj─ůce wsparcia:

I. Aktywizacja zawodowa

1.Wsparcie ze strony doradcy zawodowego ,wybranie kursu zawodowego ,analiza lokalnego rynku pod katem realizacji cel├│w zawodowych ,przeprowadzanie bada┼ä ÔÇôtesty i kwestionariusze diagnoza stadium w┼éasnego rozwoju.┬á B─Öd─ů mia┼éy miejsce spotkania indywidualne ( 4 godz. na osob─Ö)

II. Aktywizacja edukacyjna

1.Szkolenia zawodowe dla 63 uczestnik├│w ,kt├│rych celem jest nabycie kwalifikacji zawodowych i umiej─Ötno┼Ťci praktycznych pozwalaj─ůcych na pozyskanie zatrudnienia. Szkolenia zostan─ů wybranego po konsultacji z PUP i doradc─ů zawodowym-zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy oraz predyspozycjami uczestnik├│w. Program oraz ilo┼Ť─ç godzin┬á b─Öd─ů odpowiada┼éy standardom MPiPS .W ramach szkole┼ä finansowane┬á b─Öd─ů badania lekarskie┬á i ksi─ů┼╝eczki sanepidu np. kurs magazynowo-handlowy, gastronomia.

III. Aktywizacja społeczna

  1. Vouchery do fryzjera dla 63 UP oraz karnety na basen dla 63 UP wp┼éynie to korzystnie na podniesienie samooceny ,popraw─Ö wygl─ůdu oraz prze┼éamanie bariery izolacji spo┼éecznej.
  2. Zorganizowanie spotka┼ä dla 63 UP z psychologiem .Dla ka┼╝dego UP zaplanowano 3h indywidualnego wsparcia ÔÇôpomoc w rozwi─ůzywaniu problem├│w , budowanie poczucia w┼éasnej warto┼Ťci, rozwijanie postaw aktywnych .
  3. Indywidualne spotkania z prawnikiem dla 63 UP ÔÇôzaplanowano 3h ÔÇôw ramach potrzeb UP, obejmowa─ç ono b─Ödzie :prawo rodzinne, prawo pracy , prawo cywilne, prawo administracyjne i pomocy spo┼éecznej.
  4. Zaplanowano ÔÇ×Trening autoprezentacji i poruszania si─Ö po rynku pracyÔÇŁ dla 63 UP .Liczba godzin przypadaj─ůca na ca┼éo┼Ť─ç szkolenia wynosi 120h.Realizacja w formie grupowej. Program szkolenia obejmuje : zdobycie wiedzy i praktyki z zakresu przygotowania si─Ö do rozmowy rekrutacyjnej i autoprezentacji , podniesienie umiej─Ötno┼Ťci efektywnego komunikowania si─Ö ,aktywizacja zawodowa, przygotowanie dokument├│w aplikacyjnych ,motywacja do podj─Öcia pracy ,komunikacja interpersonalna.

Dzia┼éania o charakterze ┼Ťrodowiskowym czyli inicjatywy integruj─ůce spo┼éeczno┼Ť─ç lokaln─ů o charakterze integracyjnym i turystycznym . Maj─ů one na celu pokazanie uczestnikom nowych form sp─Ödzenia wolnego czasu , wzmacnianie relacji i wi─Özi rodzinnych poprzez wsp├│lne sp─Ödzenie czasu .

  1. Organizacja┬á spotkania integracyjnego dla 63 UP┬á oraz wszystkich os├│b bezpo┼Ťrednio zajmuj─ůcych si─Ö projektem (10 pracownik├│w socjalnych, dyrektor, koordynator , asystent, ksi─Ögowy projektu)Spotkania ma na celu integracje grupy wraz z inauguracj─ů projektu 2014r.
  2. Wycieczka do Krainy Św. Mikołaja w Kołacinku (transport, wstęp, i wyżywienie )
  3. Spotkanie ┼Ťwi─ůteczne-podsumowanie projektu.

Praca socjalna.

B─Öd─ů to dzia┼éania realizowane przez pracownik├│w socjalnych , maj─ůce na celu pomoc osobom i rodzinom w ┼Ťrodowisku we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolno┼Ťci do funkcjonowania w spo┼éecze┼ästwie . Za rekrutacj─Ö i realizacj─Ö kontrakt├│w socjalnych odpowiedzialnych b─Ödzie 10 pracownik├│w socjalnych.

Zasiłki i pomoc w naturze

Wsparcie finansowe w ramach projektu otrzyma 63 uczestnik├│w z wk┼éadu w┼éasnego w postaci zasi┼ék├│w celowych. Wysoko┼Ť─ç zasi┼ék├│w uzale┼╝niona b─Ödzie od wywi─ůzywania si─Ö ze zobowi─ůza┼ä przyj─Ötych w zwi─ůzku z przyst─ůpieniem do projektu ÔÇ×BUDZIKÔÇŁ w tym od frekwencji w zaproponowanych formach wsparcia.

SPOTKANIE INTEGRACYJNE

W dniu 11.04.2014r.zosta┼éo zorganizowane spotkanie integracyjne w ramach projektu „BUDZIK”2014r.
Spotkanie mia┼éo miejsce w PIZZERI „┼╣R├ôDE┼üKO”w Ozorkowie. Wzi─Ö┼éo w nim udzia┼é 61
uczestnik├│w projektu , oraz 16 os├│b kadry pracuj─ůcej w projekcie. Na uczestnik├│w czeka┼éy r├│┼╝nego rodzaju pizza typu(margarita, klasyczna, vegetariana, peperone, chili itp.) Dla wszystkich uczestnik├│w zakupiono r├│wnie┼╝ herbat─Ö ,kaw─Ö soki oraz wod─Ö mineraln─ů.
Spotkanie mia┼éo na celu integracj─Ö grupy. Wsp├│lny posi┼éek i rozmowy pozwoli┼éy znakomicie zintegrowa─ç grup─Ö .Mieli okazj─Ö wsp├│lnie sp─Ödzi─ç czas ,lepiej si─Ö pozna─ç,odci─ů┼╝y─ç si─Ö od codziennych problem├│w i zmartwie┼ä. Uczestnicy byli bardzo szcz─Ö┼Ťliwi i zadowoleni.

DORADZTWO ZAWODOWE

Miejski O┼Ťrodek Pomocy Spo┼éecznej w Ozorkowie informuje , ┼╝e w ramach realizacji projektu systemowego pn.”Budzik” 7.1.1 PO KL zrealizowa┼é instrument aktywizacji zawodowej w postaci Indywidualnego Doradztwa Zawodowego dla 63 os├│b (32 kobiety i 31 m─Ö┼╝czyzn )b─Öd─ůcych uczestnikami projektu w ilo┼Ťci 4 godzin indywidualnych spotka┼ä z doradc─ů zawodowym dla ka┼╝dej z os├│b. Zaj─Öcia odby┼éy si─Ö w terminie od 21.05.2014r.do 26.06.2014r.w Gimnazjum w Ozorkowie przy ul. Lotniczej 1 w godz.08.00-18.00, oraz18.00-20.00

Celem spotka┼ä z doradc─ů zawodowym by┼éo opracowanie Indywidualnego Planu Dzia┼éania (IPD),pomoc w wyborze odpowiedniego kursu zawodowego (kursy zawodowe zostan─ů przeprowadzone w kolejnym etapie realizacji projektu )analiza lokalnego rynku pracy oraz przeprowadzenie bada┼ä w postaci test├│w i kwestionariuszy pozwalaj─ůcych ustali─ç predyspozycje zawodowe dla ka┼╝dego uczestnika projektu .Inne zagadnienia poruszone podczas spotka┼ä z doradc─ů zawodowym to diagnoza stadium w┼éasnego rozwoju oraz szeroko poj─Öte poradnictwo zawodowe, problematyka zwi─ůzana z podj─Öciem zatrudnienia , a tak┼╝e bariery wyst─Öpuj─ůce na rynku pracy.

Dla uczestnik├│w w ramach projektu zosta┼éy zakupione artyku┼éy spo┼╝ywcze (kawa,herbata,cukier ),woda mineralna oraz s┼éodycze( ciastka,paluszki) jako forma pocz─Östunku dla os├│b korzystaj─ůcych z us┼éug indywidualnego doradztwa zawodowego.


INDYWIDUALNE DORORADZTWO PRAWNE

Od 09.07.2014r. prac─Ö rozpocz─Ö┼éa Pani radca prawny , kt├│ra prowadzi indywidualne spotkania przewidziane dla uczestnik├│w projektu w ilo┼Ťci 3 godzin dla ka┼╝dego uczestnika. Spotkania odbywa┼éy si─Ö w Gimnazjum nr 1 w Ozorkowie i trwa┼éy do 21.08.2014r.

ZAKRES UDZIELANYCH PORAD PRAWNYCH
-prawo cywilne szeroko rozumiane
-prawo rodzinne
-prawo spadkowe
-prawo mieszkaniowe

Szerokim zainteresowaniem cieszy┼éo si─Ö sporz─ůdzanie pism procesowych i wniosk├│w do s─ůdu. O terminach spotka┼ä uczestnicy powiadamiani byli indywidualnie Beneficienci zapewniony mi─Öli susz konferencyjny w postaci(kawa ,herbata, napoje ch┼éodz─ůce, ciastka, cukierki.)

INDYWIDUALNE PORADNICTWO PSYCHOLOGICZNE

W ramach realizacji projektu systemowego”Budzik” zako┼äczyli┼Ťmy indywidualne poradnictwo psychologiczne dla 61 os├│b uczestnik├│w projektu w ilo┼Ťci 3 godzin indywidualnych spotka┼ä z psychologiem. Spotkania odbywa┼éy si─Ö w Gimnazjum nr 1 w Ozorkowie i trwa┼éy od 04.08.2014r. do 18.09.2014r. O terminach konsultacji uczestnicy projektu powiadamiani byli indywidualnie.

Celem porad było wsparcie psychologiczne

-umiej─Ötno┼Ťci adaptacyjne, podniesienie samooceny, oraz zwi─Ökszenia motywacji do osi─ůgni─Öcia celu., umiej─Ötno┼Ťci wyra┼╝ania emocji , pomoc w rozwi─ůzywaniu codziennych problem├│w. Du┼╝ym zainteresowaniem w┼Ťr├│d uczestnik├│w cieszy┼éy si─Ö w┼éasnie spotkania z psychologiem. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni.Beneficjenci podczas spotka┼ä z psychologiem mogli napi─ç si─Ö kawy , herbaty a nawet skosztowa─ç przepyszne s┼éodycze (ciastka , cukierki .paluszki, czy zje┼Ť─ç przepyszn─ů czekolad─Ö)

W M-CU SIERPNIU 2014R. MIEJSKI O┼ÜRODEK POMOCY SPO┼üECZNEJ W OZORKOWIE ROZES┼üA┼ü ZAPYTANIA OFERTOWE DO FIRM ZAJMUJ─äCYCH SI─ś REALIZACJ─ä SZKOLE┼â ZAWODOWYCH W ZAKRESIE.

- obsługa kas fiskalnych z minimum sanitarnym,
- kurs gastronomiczny
- kucharz,
- kierowca w├│zk├│w jezdniowych z UDT,
- opiekun dzieci i os├│b starszych,
- magazynowo hanlowy.

SZKOLENIA REALIZOWANE B─śD─ä PRZEZ O┼ÜRODEK KSZTA┼üCENIA ZAWODOWEGO UL.BITWY NAD BZUR─ä 1 ,99-100 ┼ü─śCZYCA. WY┼üONIONE W TRYBIE ZAPYTANIA OFERTOWEGO NA PRZEPROWADZENIE US┼üUG SZKOLENIOWYCH DLA UCZESTNIK├ôW PROJEKTU „BUDZIK” DOJAZD :MOPS ZAPEWNIA BUS (KT├ôRY DOWOZI NA MIEJSCE SZKOLENIA) SZKOLENIA ODBYWA─ć SI─ś B─śD─ä WRZESIE┼â – LISTOPAD 2014R.

1) „Obs┼éuga kas fiskalnych z minimum sanitarnym „dla 19 os├│b


szkolenie obejmuje 60 godzin lekcyjnych, w tym zaj─Öcia teoretyczne i praktyczne. Program szkolenia obejmuje : Aktualne przepisy reguluj─ůce zasady stosowania urz─ůdze┼ä fiskalnych , organizacj─Ö gospodarki kasowej, obs┼éug─Ö kas fiskalnych , zasady zabezpieczenia i przeprowadzania inwentaryzacji kas oraz zagadnienia zwi─ůzane z higien─ů pracy , system HACCP, podstawowe zasady znakowania ┼╝ywno┼Ťci.

2)”kucharz” dla 10 os├│b


szkolenie obejmuje 120 godzin lekcyjnych , w tym zaj─Öcia teoretyczne i praktyczne. Program szkolenia obejmuje: Zasady higieny GHP, technologi─Ö ┼╝ywno┼Ťci , zasady ┼╝ywienia, towaroznawstwo ,techniki przyrz─ůdzania da┼ä podstawowych (zupy, przek─ůski , dania g┼é├│wne, ciasta, desery) techniki przyrz─ůdzania posi┼ék├│w wegetaria┼äskich , techniki przyrz─ůdzania posi┼ék├│w kuchni mi─Ödzynarodowej, potrawy specjalistyczne (dietetyczne).

3)”Kierowca w├│zk├│w jezdniowych z UDT” dla 17 os├│b


szkolenie obejmuje 60 godzin lekcyjnych na ka┼╝dego uczestnika , w tym zaj─Öcia teoretyczne i praktyczne.Kurs ko┼äczy egzamin przeprowadzony przez Urz─ůd Dozoru Technicznego w ┼üodzi, kt├│rego koszt ponosi Wykonawca. Program szkolenia obejmuje :typy stosowanych w├│zk├│w jezdniowych , budow─Ö w├│zk├│w,czynno┼Ťci kierowcy w czasie pracy z w├│zkami w tym bezpieczna wymiana butli gazowych na w├│zku , wiadomo┼Ťci z zakresu ┼éadunkoznawstwa,wiadomo┼Ťci z zakresu BHP,wiadomo┼Ťci o dozorze technicznym , praktyczna nauka jazdy i manewrowania sprz─Ötem w├│zk├│w (co najmniej 15 goszin zaj─Ö─ç praktycznych).

4)”Opiekun dzieci i os├│b starszych”dla 7 os├│b


Cel kursu: Przygotowanie do pracy w zawodzie opiekuna osób starszych i niepełnosprawnych w domu podopiecznego ,domach pomocy społecznej,zakładach pielęgnacyjnych,domach seniorów ,domach dla bezdomnych .Kurs obejmuje 60 godzin dydaktycznych.
Absolwenci otzrymuj─ů Za┼Ťwiadczenie MEN stanowi─ůce certyfikat dokumentuj─ůcy zdobycie wiedzy i kwalifikacji w tematyce.
Zagadnienia programowe:
-rola i zadania opiekuna, choroby wieku podesz┼éego,obserwacja chorego, pomiar i analiza parametr├│w, ochrona przed zaka┼╝eniem -dezynfekcja-sterylizacja, zasady prawid┼éowego ┼╝ywienia ludzi chorych,starszych i niepe┼énosprawnych , fizjologiczne i psychologiczne aspekty starzenia si─Ö, postawa wobec uczu─ç i sposobu zachowania piel─Ögnowanej osoby,profilaktyka odle┼╝yn oraz skutk├│w d┼éugotrwa┼éego unieruchomienia, problemy opieki chorych niepe┼énosprawnych ,piel─Ögnacja chorych w podesz┼éym wieku , proces rehabilitacji , pierwsza pomoc w geriatrii, opieka nad umieraj─ůcym i towarzyszenie ┼Ťmierci , wybrane zagadnienia farmakoterapii.

5)”Magazynowo-handlowy „dla 8 os├│b


Absolwenci kursu mog─ů by─ç zatrudnieni w halach magazynowych oraz jako handlowiec
Czas trwania : 60 godzin lekcyjnych.
Zagadnienia programowe:
1.Podstawy organizacyjne gospodarki materiałowej.
2,Zapasy i metody rozmieszczania zapas├│w magazynowych .
3.Dokumentacja zwi─ůzana z prac─ů magazynow─ů.
4.Materia┼éy i ┼Ťrodki trwa┼ée.
5.Opakowania
6.Magazyny i operacje magazynowe.
7.Wyposa┼╝enie techniczne magazyn├│w.
8.Podstawowe informacje na temat podatku od towarów i usług VAT.
9.Zasady BHP w organizacji prac magazynowych.
10.Odpowiedzialno┼Ť─ç materialna personelu magazynowego.
11.Inwentaryzacja -zasady przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczania r├│┼╝nic inwentaryzacyjnych
12.Logistyka
13.Sprzeda┼╝ detaliczna i hurtowa
14.wyci─ůg podstawowych przepis├│w prawnych ,przyk┼éady um├│w.
15.Komputerowy pakiet magazynowy.

Uczestnicy ka┼╝dego dnia zaj─Ö─ç zapewniony maj─ů catering w formie:serwis kawowy, kawa, ┼Ťmietanka do kawy , herbata,cukier, 3 rodzaje ciastek, woda mineralna , soki owocowe, oraz danie obiadowe: zupa i drugie danie.
Wykonawca ubezpiecza wszystkich uczestnik├│w szkolenia od nast─Öpstw nieszcz─Ö┼Ťliwych wypadk├│w powsta┼éych w zwi─ůzku ze szkoleniem oraz w drodze do miejsca odbywania szkolenia i z powrotem.